maandag 3 november 2008

Atonement, overzicht van scènes met vooruitwijzingen

Vooruitwijzing naar de relatie tussen Robbie en Cecillia

00:09:05-00:12:49
Hierin zie je Cecillia en Robbie. Cecillia vraagt Robbie om voor haar een sigaret te draaien. En later volgt de fontein scène, waarin duidelijk wordt dat zowel Cecilla als Robbie verliefd zijn op elkaar. Maar dat niet aan elkaar duidelijk willen/durven maken.

00:13:17-00:13:48
Hierin komen Leon en zijn vriend Paul Marshall in een auto aanrijden, en maken een praatje met Robbie. Dan komt Cecillia in beeld en zegt: ‘don’t encourage him’. Dat slaat op het feit dat Leon en Paul, Robbie niet moeten aanmoedigen naar Londen te gaan, daar komen zij net van terug. Cecillia wil dat niet, omdat ze van Robbie houdt, en hem niet kwijt raken.

00:15:26-00:16:56
Leon, Paul en Cecillia zijn aan een meer. Cecillia wil niet dat Robbie bij het diner zal zijn. Dat wil ze niet, omdat ze haar gevoelens voor Robbie wil onderdrukken.

00:20:24-00:23:26
Dit is de scène waarin je door middel van cross cutting, afwisselend Cecillia en Robbie ziet. Ze zijn allebei bezig te bedenken hoe ze elkaar zullen zeggen dat ze verliefd zijn. Robbie schrijft weliswaar een brief waarin hij zijn excuses aanbiedt, maar dat is zeker niet het belangrijkste doel.

Vooruitwijzing dat Paul Marshall meer voelt voor Lola, en uiteindelijk dus haar verkrachter zal zijn.

00:17:16-00:19:35
Dit is de scène waarin de tweeling en Lola zich in dezelfde ruimte bevinden. Paul Marshall komt later binnen. En geeft Lola een chocolade reep. In deze scène wordt het erg duidelijk dat Paul Marshall verkeerde intenties heeft met Lola, en misschien ook dat Lola iets meer voelt voor hem.

00.37.06-00.38.59
Dit is de scène waarin de familie aan tafel zit. Men ontdekt de verdwijning van de tweeling. Hierin zitten duidelijke verwijzingen van Paul Marshall als verkrachter. Hij reageert heel snel en fel op de plekken op Lola’s arm. Bovendien heeft hij een wond gekregen door de worsteling. Maar er wordt aan de kijker erg sterk gesuggereerd dat hij iets met Lola heeft gedaan, in plaats van de tweeling.

00:40:35-00:41:45
Hierin zie je nog net een flits van de verkrachting van Lola. Daarna vraagt Briony wie de verkrachter was. Lola weet het niet, en als Briony zegt dat het Robbie was, reageert ze een beetje ongelovig en verward. Op dat moment denkt Lola eigenlijk dat het Paul was, maar dat wil ze niet geloven. Bovendien is Briony heel resoluut in haar beschuldiging van Robbie.

Vooruitwijzing dat de film, eigenlijk een roman van Briony is.

00:19:36-00:20:24
Hierin schrijft Briony een sprookje. Ze schrijft op wat ze net heeft gezien, maar in een sprookjes vorm. Je zou als kijker kunnen gaan vermoeden, dat ze dat vaker doet en wellicht dat de film, net als deze scène een autobiografisch verhaal is.

00:49:56-00.53.11
Het is wel heel cliché, een zuster en een soldaat die een half uurtje kunnen afspreken, om thee te drinken. En dat de zuster dan weer weg moet naar haar werk.

00:53:27-00:54:45
Ook dit is heel cliché: nadat ze een half uurtje met elkaar hebben gehad. Moet Cecillia een bus halen. Ze stapt op de bus, en Robbie zegt: ‘ik hou van je’ en rent achter de bus aan. En staat uiteindelijk in een straat waar de bus om de hoek is gegaan.

00:56:00-00:56:32
Hierin beschrijft Cecillia in een brief aan Robbie de brief die ze van Briony heeft gehad. Ze denkt dat Briony een zuster is geworden als een soort boetdoening.

01:19:52-01:21:15
Hierin is Briony op zolder van het ziekenhuis. Ze typt en verhaal. Ze vertelt aan een medeverpleegster dat het gaat over een jong en dom meisje, dat iets ziet en het niet begrijpt. Hierin wordt het heel duidelijk dat ze een autobiografisch verhaal aan het schrijven is.

01:21:58-01:22:51
Hierin schrijft Briony dezelfde brief aan Cecillia, waarin ze schrijft dat ze wil afspreken en dat ze nu pas begint te beseffen wat ze heeft gedaan.

Op verschillende momenten binnen de film;
Het indringende geluid van een typemachine en het geluid van een piano. (soms in combinatie met een orkest).

Geen opmerkingen: